dijous, d’agost 31, 2006

Els fumerals de Carcaixent



Passejant pel nostre hem trobat unes construccions ben curioses. Són els anomenats fumerals o ximeneres:


Fumeral de Casa Garcia o Cucala: es troba a la partida de Sant Antoni. Construït entre el 1890 i el 1910. Era el fumeral d’un motor de rec.


Fumeral de l’Hort de Casablanca: es troba a la partida del Camí de la Font. Construït entre el 1890 i el 1910. Era el fumeral d’un motor de rec.


Fumeral de l’Hort del Baró: es troba a la partida de la Sarguera. Construït entre el 1890 i el 1900. Era el fumeral d’un motor de rec.


Fumeral de l’Hort de Santa Àgueda: es troba a la partida dels Abrells. Construït entre el 1888 i el 1898. Era el fumeral d’un motor de rec.


Fumeral de l'Hort del Gallero: es troba a la partida del Puig Gros. Construït entre el 1890 i el 1910. Era el fumeral d’un motor de rec.


Fumeral de l’Hort de Donat: es troba a la partida de la Serratella. Construït vers el 1900. Era el fumeral d’un motor de rec.


Fumeral de l'Hort de Canelles:
es troba a la partida de la Serratella. Era el fumeral d'un motor de rec.


Fumeral del Molí de l’Empedrat: es troba al barranc de Barxeta. Construït vers el 1900. Era el fumeral industrial d’un molí.


Fumeral de la FESA: es troba al barranc de Barxeta. Construït entre el 1945 i el 1950. Era el fumeral de l’antiga FESA, avui fàbrica de la Schweppes.


Fumeral de la DAVSA: es troba a l’antiga fàbrica d’essències de Don Pablo Journet. Construït vers el 1950. Era el fumeral industrial d’una fàbrica.

Eixint de Carcaixent, cap a la Barraca d’Aigües Vives, ja entrats en terme d’Alzira, trobem diversos fumerals, com són els de l’Hort de Peralt, el de Bru, etc.

No fa gaire temps, se’n va enderrocar un al polígon industrial de Carcaixent. Era el fumeral del Rajolar. Què va fer per acabar així?


Per a més informació consulteu el Sistema Valencià d’Inventaris, dins del Web de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport de la Generalitat

http://www.cult.gva.es/dgpa/

3 comentaris:

Anònim ha dit...

GENIAL!!!! ME ENCANTA. ESPERO QUE SIGAIS DANDO NOTICIAS DE ESTAS, SON MUY INTERESANTES.

¢õŖywIŊÿ ha dit...

La meua pregunta és:
Per què els feien tan alts?
Com construirien aquests impresionants fumeral?
A que olen els nuvols?
jaja
(Això és més d'una pregunta... jiujiu)

Tarrago ha dit...

De res, home! És "por amor al arte"!

I per a Cory: Els fumerals es bastien seguint els plànols i des de dins cap a fora, per tal d'estalviar-se la construcció d'un bastiment exterior que encariria l'obra. Els obrers s'allotjaven en l'interior del canó, des d'on aixecaven els murs sobre una plataforma de fusta sostinguda per travessers que es muntaven i desmuntaven fàcilment. Durant la construcció, s'obraven convenientment els ferros que servirien d'escala interior per escurar la ximenera i s'installava el cable metàl·lic del parallamps. Les ximeneres menudes, per raons d'espai, sols permetien treballar còmodament a un manobre. En canvi en les grans podien treballar-ne dos alhora, i fins i tot més quan bastien la base i el primer terç del cos.

Suerte!